Jemné výšivky na golieri, ale aj tričká s frázami zo známych ľudových piesní. Značku z Oravy FolkFurt si taktiež obľúbili známi slovenskí umelci, ktorých tvorba sa spája práve s folklórom.
FolkFurt sa dá nosiť každý deň
Staviť na návrat k tradíciám a k folklóru sa dnes oplatí. Rozmanité výšivky na oblečení, tradičné venčeky do vlasov, ľudové doplnky aj do domácností. To, že sa Slováci snažia čím ďalej, tým viac prinavrátiť k svojim koreňom a nezanevrieť na našu typickú slovenskú náturu si všimla aj mladá dvojica z Oravy.
Filip Džugan a Mária Hrubošová sú zakladateľmi značky FolkFurt, ktorá sa špecializuje na výrobu najmä pánskych košieľ. Hovoria o nich, že ide o modernú náhradu kroja, ktorá sa dá nosiť každý deň. Z toho práve sa odvíja aj názov ich značky – FolkFurt.
„Zámer bol vniesť slovenský folklór do každodenného oblečenia a vytvoriť niečo štýlové, elegantné a originálne,“ vysvetľuje Filip začiatky vzniku tejto myšlienky, ktorú zdieľal aj s priateľkou Majkou. Idea prišla v čase, keď boli obaja ešte študentmi na vysokej škole a všímali si, že mladí čoraz viac inklinujú k folklóru
Keďže v súčasnosti by nosenie kroja ako civilného oblečenia nebolo príliš praktické, láska k tradíciám sa dá ukázať napríklad aj vďaka decentnému detailu výšivky na košeli.
A ktorá časť Slovenska ponúka ideálnu inšpiráciu so svojimi ľudovými motívmi? Obaja odpovedajú, že Orava. Práve z tohto regiónu mladý pár pochádza a ako hovoria, on samotný je inšpiráciou. „Orava je pretkaná zvykmi a tradíciami. Ale, samozrejme, inšpiráciu berieme aj z krojov z rôznych kútov Slovenska a to je neobmedzená studnica nových nápadov,“ dodáva Filip. Nie sú to však len vzory na košeliach, ktoré majú pôvod v tomto regióne. Filip a Majka sa rozhodli, že tradície by mali byť citeľné z celého produktu, preto sa košele šijú v dielni v obci Oravské Veselé.
Prvé kúsky folklórnych košieľ na každý deň sa na trhu objavili ešte v roku 2018. Okrem mladých nadšencov ich však na sebe nosia aj slovenskí umelci. Medzi stálych zákazníkov, a svedčia o tom aj časté príspevky na sociálnych sieťach, patrí napríklad hudobník Ondrej Kandráč. „Kandráčovci v našich košieľkach aj koncertujú. Je to pre nás veľké zadosťučinenie našej práce,“ dodáva Filip.
Darček aj reprezentácia krajiny
Za svoju krátku existenciu dostali ľudové vzory už aj za hranice Slovenska. Podľa majiteľov značky ich ľudia kupujú ako dar pre svojich zahraničných známych alebo v nich chodia na služobné cesty prezentovať našu krajinu. Ich košele tak napríklad nosia Slováci vo Švédsku, Švajčiarsku, vo Veľkej Británii aj v Spojených štátoch.
Je potrebné dodať, že označenie „to pravé slovenské“ je dnes, nielen v odevnom priemysle, hitom. Ako sme už spomínali, s ľudovými vzormi sa roztrhlo vrece, a takisto sa chcú lokálne značky prezentovať tým, že sú vyrobené doma a z kvalitných materiálov. Konkurencia je teda v plnom mori tradičných slovenských značiek naozaj silná. Ako však vysvetľuje Filip, na začiatku sa nad tým, koľko podobných konceptov u nás už funguje, nezamýšľali. „Chceli sme priniesť ľuďom módu, ktorou by mohli povedať to, čo nosia v srdci. To, že sú hrdí na to, odkiaľ pochádzajú,“ hovorí na záver.
Viac informácii a ponuku oblečenia od nás nájdete na www.folkfurt.com, sledujte nás aj na facebook.com/FolkFurt a instagram.com/folkfurt